DWUJĘZYCZNOŚĆ

0
1609

Nauczanie dwujęzyczne cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem nauczycieli, rodziców i uczniów. Dotychczas, sprawdziło się jako metoda przynosząca bardzo dobre i trwałe efekty. Język obcy staje się narzędziem zdobywania wiedzy i wykorzystania jej w praktyce, a to z kolei, jest gwarancją skutecznej edukacji. Fachowo zajmuje się tym placówka na Grabiszynku.

Języka obcego nauczymy się lepiej, kiedy będzie nam on służył do przyswojenia sobie czegoś więcej niż tylko jego samego. – twierdzi prof. Jean Duverger, autor wielu publikacji dotyczących nauczania dwujęzycznego, prezes Association de l’enseignement bilingue (ADEB).

Słowa…

… prof. Duvergera potwierdza praktyka. W Dwujęzycznej Szkole Podstawowej ATUT Fundacji Edukacji Międzynarodowej nauka dwujęzyczna w językach polskim i angielskim jest standardem od wielu lat. Od 2007 roku zalety nauczania dwujęzycznego wzmacnia realizowany przez szkołę – równolegle z polską podstawą programową – międzynarodowy program edukacyjny IB Middle Years Programme. Program ten, którego autorami są specjaliści z organizacji International Baccalaureate zakłada wszechstronne, zintegrowane nauczanie, rozwijanie kompetencji międzykulturowych, oraz przygotowanie uczniów do przystąpienia do Matury Międzynarodowej.

Koordynator dwujęzyczności z ATUTu, Dorota McKenzie wskazuje, że „nauczanie w systemie dwujęzycznym pomaga uczniom w likwidowaniu barier w posługiwaniu się językiem angielskim poza lekcjami tego języka, w różnych sytuacjach życiowych.

Pozwala…

… skuteczniej przygotować się do nauki w liceum i ułatwia korzystanie z anglojęzycznych materiałów naukowych”.

– Nie do przecenienia jest też fakt, że nasze dzieci dzięki dwujęzyczności chętniej wchodzą w interakcje z rówieśnikami z Wroclaw International School – placówki, w której uczą się obcokrajowcy, a z którą sąsiadujemy w jednym budynku” – mówi dyrektor szkoły, Zuzanna Pawlicka. ”Z kolei codzienny kontakt z cudzoziemcami, a wielu z nich posługuje się angielskim jako językiem ojczystym, działa motywująco na nasze dzieci i skłania je do intensywniejszej nauki. – dodaje.

W praktyce

Dwujęzyczność w praktyce oznacza, że dzieci obok tradycyjnych zajęć językowych uczestniczą w lekcjach z innych przedmiotów (ze szczególnym naciskiem na przedmioty przyrodnicze i ścisłe) oraz zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych w języku angielskim przez nauczycieli polskich oraz zagranicznych, w tym native speakerów języka angielskiego. Na danym przedmiocie, adekwatne do aktualnie nauczanych treści, wprowadzane jest angielskie słownictwo specjalistyczne. Na koniec semestru uczniowie mają zatem nie tylko posiadać kompetencje w zakresie danego przedmiotu, ale i umieć swobodnie posługiwać się zdobytą wiedzą w języku angielskim. Dalsze „szlifowanie” języka odbywa się podczas zajęć pozalekcyjnych i ramach wielu szkolnych projektów. Więcej o dwujęzyczności w praktyce można przeczytać na stronie:

http://www.atut.fem.org.pl/nauka/jezyki-obce/dwujezycznosc/

(fem)

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułGrabiszyński uratowany?
Następny artykułBALE W KARNAWALE

Zostaw komentarz

Please enter your comment!
Please enter your name here